Hei Profu'

Matematică și alte delicatețuri

Efectele nocive ale utilizării tehnologiilor moderne și ale aplicațiilor de social media și jocuri asupra copiilor

Gigel și ecranele

Image by Freepik

Gigel este elev în clasa a VI-a.

 

S-a născut cu telefonul în brațe.

 

Lumea în care a venit (în urmă cu peste un deceniu) sărbătorește anual pe 2 decembrie abolirea sclaviei, pentru a marca data la care a fost adoptată o rezoluție în acest sens de către Convenția Națiunilor Unite. Și totuși…

 

În vremuri demult apuse, oamenii nici nu concepeau că poți călători de la New York la Sydney în mai puțin de o zi. Sau că poți avea acces la o informație în câteva secunde stând tolănit pe o canapea. Ori că poți lua legătura instant cu cineva de pe alt continent. Preocupările lor erau legate în principal de supraviețuire, hrană, familie etc. și nu de data la care apare ultimul model de iPhone. Ai putea spune Gigel este norocos că s-a născut acum 12 ani și nu în acele timpuri. Asta dacă tehnologia modernă și în special aplicațiile și platformele de social media nu l-ar face sclavul lor, trăind o viață on-line și nu una adevărată.

 

Se poate lamenta că “toți fac asta, e lumea în care trăim”, iar părinții lui sunt întru totul de acord. Eventual după ce rememorează cu nostalgie o frântură din copilăria lor, convinși că a fost una fericită, dar, hei, nu-i așa?, și părinții lor (bunicii lui Gigel) considerau blugii rupți ceva infam. Fiecare generație cu copilăria ei.
Și totuși, implicațiile psihologice ale purtării de blugi rupți sunt zero, pe când statul non-stop cu telefonul în mână este o cale aproape sigură spre anxietăți, incapacitatea de concentrare, „omorârea” imaginației proprii, impulsivitate, etc.

 

Spre deosebire de generațiile născute înainte de era Facebook, pentru care goana după like-uri&co este o formă ascunsă de a cerși atenție, copiii de vârsta lui Gigel consumă Social Media ca pe un soi de drog. Asemenea celor dependenți de diverse substanțe, ei ajung să consume din ce în ce mai mult și din ce în ce mai puțin îi interesează „calitatea” a ceea ce consumă.

 

Gigel nu are parte de socializare în viața reală decât în rarele momente când iese pe afară cu „gașca”, dar și atunci nu uită să își ia telefonul cu el. Ca într-un final să uite de ce a ieșit pe afară. Ce poate fi mai „simpatic” decât să vezi o gașcă de 5 copii aliniați pe o bancă, fiecare cu telefonul în mână, maximul lor de comunicare fiind la modul „pe asta o știi?”

 

Părinții l-au considerat pe Gigel un copil inteligent și precoce când, punându-i tableta sau telefonul în mână, acesta a început să se „descurce” foarte repede singur cu dispozitivele. Mă rog, a și fost ghidat de producătorii algoritmilor care stau în spatele rețelelor sociale sau de „creatorii de conținut”, dar asta este altă poveste.

 

Și totuși, deși părinții lui Gigel au habar despre cât de nocivă poate fi pentru mintea unui copil folosirea excesivă a dispozitivelor și aplicațiilor (jocuri, rețele sociale), ei continuă să nu facă nimic în sensul ăsta. Cel mai simplu răspuns la întrebarea „de ce?” este că, cel mai probabil, și ei au ajuns să fie infectați de acest virus treptat, neconștientizând că ajung la rândul lor să prefere din ce în ce mai mult interacțiunea cu dispozitivele decât cea din viața de dincolo de ecran, cea adevărată.

 

Se mai și mint singuri că tehnologia modernă le oferă posibilitatea să vadă ce a mai făcut colegul lor de liceu, plecat de 20 de ani în Statele Unite. De aia petrec ore întregi scrollând.

 

Unele studii spun că scrollăm cam 10 km pe an!… Poate specia umană se va adapta în timp, dezvoltând al șaselea deget la mână, pe lângă mare, mic, mijlociu, arătător, inelar, vom avea scrollarul.

Sclavia modernă

Mai concret,

 

Din punct de vedere psihologic, utilizarea aplicațiilor de social media poate avea următoarele efecte nocive asupra copiilor:

  • Compararea socială: Pe platformele de social media, copiii sunt expuși constant la postări și imagini care prezintă idealuri nerealiste de frumusețe, fericire și succes, ce poate duce la dezvoltarea unui sentiment de inferioritate și la scăderea stimei de sine. Copiii pot ajunge să se simtă nesiguri în privința aspectului lor fizic, abilităților lor și vieții lor în general.
  • Dependența de validarea online: Aplicațiile de social media sunt concepute pentru a genera interacțiune și validare socială sub formă de like-uri, comentarii și distribuiri. Copiii pot deveni dependenți de această validare online și pot simți nevoia constantă de a primi apreciere și atenție. Se poate ajunge la anxietate și dependență emoțională, deoarece starea lor de bine și valoarea personală devin dependente de reacțiile altora pe platformele de socializare.
  • Stres și anxietate: Utilizarea excesivă a aplicațiilor de social media poate contribui la creșterea nivelului de stres și anxietate la copii. Presiunea de a fi mereu conectați, de a rămâne la curent cu tot ce se întâmplă și de a menține un anumit nivel de popularitate online poate fi copleșitoare. Copiii pot resimți o presiune constantă de a-și menține imaginea online și pot dezvolta anxietate socială sau frică de a fi excluși din grup.
  • Cyberbullying: Existența anonimatului și a distanței fizice pe platformele de social media facilitează apariția și răspândirea cyberbulling-ului. Copiii pot deveni ținte ale mesajelor negative, umilirilor și amenințărilor online, un tip de abuz care poate avea un impact devastator asupra stimei de sine, stării emoționale și sănătății mentale a copiilor.
  • Somn perturbat: Multe aplicații de social media sunt utilizate frecvent în timpul serii sau chiar înainte de culcare. Ecranele luminoase și conținutul stimulant pot perturba ritmurile de somn și pot duce la tulburări de somn la copii (și nu numai). Lipsa unui somn adecvat poate afecta negativ sănătatea mentală și capacitatea de concentrare și învățare a copiilor.

Din punct de vedere al viitorului lor, al parcursului școlar și al dezvoltării personale, utilizarea excesivă și nesănătoasă a aplicațiilor de social media poate avea următoarele efecte nocive asupra copiilor:

  • Scăderea performanțelor școlare: aplicațiile de social media, jocurile sunt cei mai pricepuți „hoți de timp”. Copiii pierd timp prețios care ar putea fi folosit pentru studiu, teme sau alte activități educative, recreative și de socializare în realitate
  • Distragerea de la activități productive: Timpul petrecut pe aplicațiile de social media poate înlocui timpul dedicat activităților productive și dezvoltării personale. Copiii pot pierde oportunități de a se implica în hobby-uri, sporturi, arte sau alte activități care le-ar putea dezvolta abilități și interese, ratând oportunități de creștere și dezvoltare personală.
  • Impactul asupra relațiilor sociale în viața reală: Utilizarea excesivă a aplicațiilor de social media afectează relațiile sociale în viața reală, timpul petrecut în fața ecranului conducând la izolare socială și la reducerea interacțiunii personale directe. Sunt afectate în mod cert abilitățile de comunicare și dezvoltarea relațiilor interpersonale sănătoase și autentice.
  • Dependenta de tehnologie: Utilizarea excesivă și dependența de aplicațiile de social media poate contribui la dezvoltarea unei dependențe de tehnologie, fapt care degradează concentrarea, starea de bine generală și productivitatea în alte aspecte ale vieții copiilor.
  • Impactul asupra dezvoltării emoționale: Experiențele online pe aplicațiile de social media pot avea un impact semnificativ asupra dezvoltării emoționale a copiilor. Reacțiile la postări, mesaje și feedback-ul negativ pot duce la stres, anxietate și scăderea stimei de sine. De asemenea, expunerea la conținut nepotrivit sau agresiv poate afecta dezvoltarea unei perspective sănătoase asupra lumii și a relațiilor.

Este important să înțelegem că fiecare copil este unic și poate reacționa în mod diferit la utilizarea aplicațiilor de social media. Cu toate acestea, este crucial să fim conștienți de potențialele efecte nocive și să luăm măsuri adecvate pentru a promova o utilizare sănătoasă și echilibrată a tehnologiei în viața copiilor noștri.

 

Care sunt acele măsuri?

Măsuri

Putem enumera:

 

  • Educație și conștientizare: Părinții, profesorii și comunitatea în general ar trebui să ofere copiilor informații despre potențialele riscuri și efecte nocive ale utilizării aplicațiilor de social media. Aceasta poate include discuții despre comparația socială, dependență, cyberbulling, importanța protejării datelor personale și alte aspecte relevante. Educația este cea care le oferă copiilor instrumentele necesare pentru a naviga în mod sigur și responsabil în mediul online.
  • Comunicare deschisă și implicare activă: Părinții și profesorii ar trebui să mențină o comunicare deschisă și sinceră cu copiii despre utilizarea aplicațiilor de social media. Copiii trebuie să se simtă în siguranță și confortabil să împărtășească experiențele lor, îngrijorările și eventualele probleme întâmpinate.
  • Stabilirea limitelor și monitorizarea activității online: Este important să se stabilească limite clare în ceea ce privește timpul petrecut pe aplicațiile de social media. Părinții pot crea reguli și restricții pentru utilizarea dispozitivelor și pot monitoriza activitatea online a copiilor pentru a se asigura că aceștia se angajează în comportamente sigure și adecvate.
  • Modelarea comportamentului adecvat: Adulții ar trebui să fie modele de comportament adecvat în utilizarea aplicațiilor de social media, astfel încât ei să demonstreze utilizarea echilibrată, să respecte regulile și limitele stabilite și să arate cum pot utiliza aceste platforme într-un mod pozitiv și responsabil.
  • Promovarea activităților alternative și interacțiunilor în viața reală: Este importantă încurajarea copiilor să se implice într-o varietate de activități offline, cum ar fi sporturile, arte, hobby-uri sau voluntariat. Promovarea interacțiunilor sociale în viața reală, precum petrecerea timpului cu prietenii, familia și participarea la evenimente comunitare, poate ajuta la echilibrarea experienței lor sociale și a dezvoltării personale.
  • Utilizarea instrumentelor de protecție și control parental: Este important să se utilizeze instrumentele și setările de control parental disponibile pentru a proteja copiii de conținut inadecvat și pentru a monitoriza activitatea lor online. Aceste instrumente pot ajuta la limitarea accesului la anumite aplicații sau conținut și pot oferi părinților un control mai mare asupra experienței online a copiilor lor.

Par lucruri simple, dar…

 

Ce pot face părinții lui Gigel?

Decizia

Să ia o decizie. Azi.

 

După ce au stabilit că tehnologia modernă și aplicațiile social media (și nu numai) folosite necorespunzător și excesiv sunt nocive.

 

Decizia de a-l deturna pe Gigel din calea spre sclavia perversă a lumii on-line. De a-l întoarce din drumul căutării plăcerilor ieftine (de tip drog), de moment, fără beneficii (din contră) pe termen lung și care te transformă în sclavul lor.

 

Și de a-i reda acestuia bucuria de a exista în viața reală, plăcerea de a trăi așa cum natura (fără interese economice ascunse sau nevoia de control a maselor) a gândit pentru oameni cu multe sute de mii de ani în urmă. Raportat la timpul în care a evoluat omenirea, cei 30 de ani de folosire a internetului pe scară largă sunt mult mai puțin decât o picătură în ocean.

 

Do the math!

Distribuie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Derulează în sus